wskaźniki biegłości dla poziomu B2
w oparciu o CEFR

B2 – Poziom Samodzielności
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi – w szerokim zakresie tematów – formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
Krok 2: Oceń poszczególne umiejętności
Słuchanie
Potrafię zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest mi w miarę znany. Rozumiem większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumiem większość filmów w standardowej odmianie języka.
a. tak, te rzeczy nie stanowią dla mnie trudności
b. generalnie to o mnie, ale czasami mam z tym trudność
c. jeszcze nie mogę tego powiedzieć o sobie
WSKAŹNIKI BIEGŁOŚCI DLA SŁUCHANIA NA POZIOMIE B2
- Potrafię zrozumieć szczegółowo – nawet w hałaśliwym otoczeniu – co się do mnie mówi w standardowej odmianie języka.
- Potrafię nadążać ze zrozumieniem wykładu czy rozmowy, dotyczącej moje specjalności, przy założeniu, że przedmiot dyskusji jest mi znany, a prezentacja jest przejrzysta i zrozumiale przedstawiona.
- Potrafię zrozumieć większość materiałów radiowych przekazywanych w standardowej odmianie języka i umiem rozpoznać nastrój i ton mówiącego.
- Potrafię zrozumieć telewizyjne programy dokumentalne, wywiady na żywo, programy typu talk show, sztuki większość filmów w standardowej odmianie języka.
- Potrafię zrozumieć główne znaczenie wypowiedzi złożonych pod względem treści i lingwistycznym zarówno na tematy konkretne jak i abstrakcyjne, wypowiadane w standardowej odmianie języka, włączając w to dyskusje techniczne z mojej specjalności.
- Potrafię wykorzystywać różne strategie pomagające w zrozumieniu, w tym wsłuchiwanie się w główne tezy czy sprawdzanie zrozumienia za pomocą wskazówek uzyskanych z kontekstu.
Czytanie
Czytam ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumiem współczesną prozę literacką.
a. tak, te rzeczy nie stanowią dla mnie trudności
b. generalnie to o mnie, ale czasami mam z tym trudność
c. jeszcze nie mogę tego powiedzieć o sobie
WSKAŹNIKI BIEGŁOŚCI DLA CZYTANIA NA POZIOMIE B2
- Potrafię szybko pojąć treść i wagę wiadomości, artykułów i opracowań na tematy związane z moimi zainteresowaniami lub moją pracą oraz zdecydować, czy są warte dokładniejszego przeczytania.
- Potrafię przeczytać i zrozumieć artykuły i opracowania związane ze współczesnymi problemami, w których autorzy przedstawiają określone stanowiska i wyrażają określone poglądy.
- Potrafię dokładnie zrozumieć teksty związane z moimi zainteresowaniami, akademicką lub zawodową specjalnością.
- Potrafię zrozumieć specjalistyczne artykuły spoza mojej dziedziny, od czasu do czasu korzystając ze słownika.
- Potrafię czytać recenzje, dotyczące treści i krytyki tematów kulturalnych (film, teatr, książki, koncerty) i streszczać ich główne tezy.
- Potrafię szybko przejrzeć instrukcję obsługi (np. programu komputerowego), znaleźć i zrozumieć odpowiednie wyjaśnienia i pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu.
- Potrafię czytać listy na temat moich akademickich lub zawodowych specjalizacji lub zainteresowań i określić w nich najważniejsze tematy.
- Potrafię zrozumieć w opowiadaniu lub sztuce motywy działań bohaterów i ich konsekwencje dla rozwoju fabuły.
Mówienie (interakcja)
Potrafię się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że mogę prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafię brać czynny udział w dyskusjach na znane mi tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.
a. tak, te rzeczy nie stanowią dla mnie trudności
b. generalnie to o mnie, ale czasami mam z tym trudność
c. jeszcze nie mogę tego powiedzieć o sobie
WSKAŹNIKI BIEGŁOŚCI DLA MÓWIENIA (interakcja) NA POZIOMIE B2
- Potrafię rozpocząć, podtrzymać i skończyć rozmowę w sposób naturalny, zabierając głos w odpowiednich momentach.
- Potrafię wymienić znaczną ilość szczegółowych, faktycznych informacji, dotyczących tematów bliskich moim zainteresowaniom.
- Potrafię wyrażać różne natężenia emocji i podkreślać osobiste znaczenie wydarzeń i doświadczeń.
- Potrafię aktywnie uczestniczyć w dłuższych rozmowach, dotyczących większości ogólnych tematów.
- Potrafię wyrażać i podtrzymywać własne opinie w dyskusji, formułując istotne wyjaśnienia, argumenty i komentarze.
- Potrafię rozwinąć dyskusję na znane mi tematy, potwierdzając zrozumienie, zachęcając innych itp.
- Potrafię przeprowadzić przygotowany wywiad, sprawdzając i potwierdzając informacje oraz rozwijając interesujące wypowiedzi.
Mówienie (opowiadanie)
Potrafię formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które mnie interesują. Potrafię wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.
a. tak, te rzeczy nie stanowią dla mnie trudności
b. generalnie to o mnie, ale czasami mam z tym trudność
c. jeszcze nie mogę tego powiedzieć o sobie
WSKAŹNIKI BIEGŁOŚCI DLA MÓWIENIA (produkcja) NA POZIOMIE B2
- Potrafię jasno i szczegółowo opisać wiele tematów, związanych moimi zainteresowaniami i pracą.
- Potrafię zrozumieć i ustnie streścić krótkie fragmenty wiadomości, artykułów, wywiadów czy programów dokumentalnych, zawierających opinie, polemiki i dyskusje.
- Potrafię zrozumieć i streścić ustnie fabułę i bieg wydarzeń z fragmentu filmu czy sztuki.
- Potrafię podać szereg rozsądnych argumentów, logicznie łączących moje wypowiedzi.
- Potrafię wyjaśnić mój punkt widzenia, dotyczący aktualnego problemu, podając wady i zalety różnych rozwiązań.
- Potrafię rozważyć różne przyczyny, konsekwencje i sytuacje hipotetyczne.
PISANIE
Potrafię pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z moimi zainteresowaniami. Potrafię napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafię pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla mnie dane wydarzenia i przeżycia.
a. tak, te rzeczy nie stanowią dla mnie trudności
b. generalnie to o mnie, ale czasami mam z tym trudność
c. jeszcze nie mogę tego powiedzieć o sobie
WSKAŹNIKI BIEGŁOŚCI DLA pisania NA POZIOMIE B2
- Potrafię napisać jasny i szczegółowy tekst (wypracowanie, opracowanie, prezentację) na różne tematy zbliżone do moich zainteresowań.
- Potrafię napisać streszczenie artykułów, dotyczących ogólnych tematów.
- Potrafię streścić wiadomości z różnych źródeł i mediów.
- Potrafię przedyskutować temat w formie pisemnej czy w „liście do redakcji”, podając argumenty za i przeciw określonemu punktowi widzenia.
- Potrafię konsekwentnie rozwinąć dany argument w wypracowaniu czy opracowaniu, podkreślając istotne tezy i uwzględniając pomocne szczegóły.
- Potrafię pisać o zdarzeniach i prawdziwych bądź fikcyjnych doświadczeniach w szczegółowy i łatwy do czytania sposób.
- Potrafię napisać krótką recenzję.
- Potrafię wyrazić różne uczucia w prywatnym liście.